بوم بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Canvas) چیست؟

سه شنبه, 08 اسفند 1396

z

بوم بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Canvas) یک راهنمای عملی برای بازاریابان دیجیتال است که با کمک آن بتوانند به رشد کسب و کار سرعت ببخشند. بوم بازاریابی برای همه افراد شرکت اعم از بازاریابان، کارآفرینان، طراحان، تیم فروش، ... قابل استفاده است و به همین دلیل ابزاری برای ایجاد همکاری به شمار می رود.  نقطه شروع آن جلسات طوفان مغزی است و خروجی آن تدوین استراتژی دیجیتال و طراحی کمپین‌های بازاریابی است.  DMC یک رویکرد سازمان یافته را برای شرکت‌ها فراهم می کند که توسط آن بتوانند ارزش پیشنهادی خود را با کمک تاکتیک‌های بازاریابی و فن آوری های دیجیتالی، بهتر ارائه کنند.

بوم بازاریابی چه شکلی است؟

شبیه یک چارچوب یک صفحه‌ای با بخش‌های خاص ارزش پیشنهادی، ماموریت، چشم انداز،برند، مخاطبان هدف، بازار، اکتساب، فعال‌سازی، توصیه (ارجاع)، درآمد و حفظ، است که در شکل زیر قابل مشاهده است.

ارزش پیشنهادی: ارزشی که وعده آن به افراد داده شده (مزایای کالا و خدمات و تمایز آن نسبت به رقبا)

ماموریت: هدف و دلیل شرکت برای بودن

چشم انداز: اهداف بلند مدت و آرمانی کسب و کار

برند: مجموعه ای از ارزش های کارکردی و عاطفی که سبب یگانه شدن و خوشایندی در تجربه پذیری قول‌ها می شود

مخاطب هدف: مشتریان (موجود + ایده آل) که شرکت به آنها خدمت رسانی می‌کند و یا قصد خدمت رسانی به آنها را دارد

بازار: موقعیت شرکت در بازار نسبت به رقبا

اکتساب: جذب بازدیدکننده از کانال‌های مقیاس‌پذیر (مقیاس پذیری یعنی توسعه پذیری کانال ها و توانایی مدیریت بازدیدکنندگان)

فعال سازی: اولین تجربه خوشایند قابل اندازه گیری برای رسیدن به "لحظه‌ی آها"

توصیه (ارجاع): استفاده کنندگان محصول را به دوستان خود توصیه می‌کنند

درآمد: کسب درآمد از رفتار کاربران

حفظ: برگرداندن کاربران برای بازگشت به بخش‌های AARRR که همان معیارهای استارتاپ دیو مک کلور هستند (در مقاله بعدی درباره این معیارها توضیح داده خواهد شد)

 

با ما همراه باشید.

پست های مرتبط
0 دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های ضروری با علامت مقابل نشانه‌گذاری شده‌اند *