معیارهای استارتاپ دیو مک کلور AARRR

سه شنبه, 15 اسفند 1396

z

این معیارها بعنوان یک مدل رشد ساده ولی توانمند برای استارتاپ‌ها بشمار می‌روند که توسط Dave Mcclure معرفی گردید. بر مبنای فرضیات این مدل استارتاپ ها از طریق 5 مرحله می‌توانند مشتریان خود را جذب نمایند که این مراحل در زیر توضیح داده شده‌اند.

1. اکتساب (Acquisition)

مرحله اکتساب اولین تماس بازدیدکنندگان با کسب و کار شما است که در دنیای دیجیتال این تماس می‌تواند از طریق مشاهده صفحه فرود وبسایت شما و یا خواندن یک پست در وبلاگتان و یا غیره صورت گیرد.

شما می‌توانید از طریق محاسبه تعداد بازدید صفحه خود و یا نرخ باند (Bounce Rate) معیار اکتساب خود را اندازه گیری نمایید. تعداد بالای بازدید صفحه و پایین بودن نرخ باند از نشانه‌های معیار اکتساب خوب هستند. با تقویت این معیار می‌توانید کانال‌های بازاریابی خود را بهتر شناسایی کنید یعنی می‌توانید بفهمید که کدام کانال‌ها بیشترین بازدید را دارند؟ و یا اینکه بفهمید آیا بازدیدها بصورت لحظه‌ای افزایش می‌یابند و یا بصورت آهسته و دائمی هستند؟

 2. فعال سازی (Activation)

فعال‌سازی مرحله‌ایست که در آن مشتریان شما به خواسته خود، اولین تعامل را با شرکت شما انجام می‌دهند. یکی از این اقدامات،  ثبت نام کردن در وبسایت است که این بازخورد نشان دهنده توجه بازدیدکنندگان و دوست داشتن کسب و کار شما می‌باشد.

با بهبود مرحله فعال‌سازی می‌توانید بفهمید که بازدیدکنندگان در کدام مرحله، از قیف تبدیل خارج می‌شوند. از مشکلات عمده‌ای که باعث خارج شدن کاربران می‌شود، می توان به UI ضعیف، فرمت متن نامناسب و یا محل قرار گرفتن دکمه CTA اشاره کرد.

 3. حفظ (Retention)

این مرحله زمانی رخ می‌دهد که یک بازدیدکننده به وبسایت شما باز می‌گردد. با محاسبه تعداد دفعات بازدیدها می توان درجه این معیار را مشخص نمود. به عبارتی باید تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان به وبسایت شما در یک دوره زمانی سر می‌زنند را محاسبه نمایید. این مرحله برای بازاریابان بسیار مهم و استراتژیک است. زیرا با کمک استراتژی‌های بازاریابی مختلف و ارائه خدمات مناسب به مشتریان و حفظ حلقه ارتباط خود با آنها می‌توان درصد بازگشت آنها را افزایش داد.

4. توصیه (Referral)

در این مرحله مشتریان کالاها و خدمات شما را به دیگران توصیه می‌کنند و آنها را به سمت کسب و کار شما هدایت می‌کنند. از طریق تجزیه و تحلیل منشن‌ها در رسانه‌های اجتماعی و یا برنامه های ارجاع (Referral Program) می‌توانید تعداد توصیه‌ها را بسنجید.

برای افزایش درصد این معیار می‌توانید آیکون‌های به اشتراک‌گذاری محتوای خود را در دسترس قرار دهید و یا اینکه از طرح‌های تشویقی برای توصیه دیگران استفاده نمایید. مانند اپلیکیشن اسنپ که با دعوت دوستان به کاربران سفر مجانی جایزه می‌دهد.

5. درآمد (Income)

در آخرین مرحله این مدل، درآمد حاصل می‌شود یعنی زمانیکه مشتری یک خرید را انجام می‌دهد و بابت آن پول پرداخت می‌کند. افزایش درآمد به این معناست که استراتژی‌هایی که برای بهبود 4 مرحله قبلی انجام داده‌اید، موفقیت‌آمیز بوده است. کسب‌و‌کارها حتما باید مدل‌های درآمدی موثر خود را شناسایی کرده و برای کالا و خدمات خود از استراتژی‌های قیمت‌گذاری مناسبی استفاده نمایند.

با ما همراه باشید.

پست های مرتبط
0 دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های ضروری با علامت مقابل نشانه‌گذاری شده‌اند *